Optimale betrokkenheid van medewerkers

GRATIS WHITEPAPER

  • Perflexxion
  • Gratis E-book

Ontvang jouw e-book



    17

    Pagina’s

    4

    Stappen

    3456

    Aantal downloads

    Optimale betrokkenheid van medewerkers

    Succesvolle bedrijven weten het al lang: investeren in de betrokkenheid en bevlogenheid van medewerkers loont. Medewerkers die ‘engaged’ zijn, praten enthousiast over hun werk én hun werkgever. Zij voelen zich verbonden met hun collega’s en de organisatie, waardoor ze flexibeler zijn, harder werken, minder verzuimen en ook minder snel van baan wisselen. Maar hoe zorg je nu voor betrokken medewerkers, die elke dag met passie en plezier naar hun werk komen?

    Effectory doet regelmatig onderzoek naar de werkbeleving in Nederland. Een onderzoek uit 2013 toont aan dat circa 90% van de Nederlandse beroepsbevolking tevreden is met hun huidige baan, maar dat de betrokkenheid (43%) en bevlogenheid (37%) een stuk lager liggen. In het boeien, binden en behouden van medewerkers is dus nog veel te winnen.

    Natuurlijk speelt salaris hierbij een rol, maar dit is zeker niet de voornaamste reden voor medewerkers om ergens te starten of te blijven.

    Belangrijk in dit kader is ook het onboarden van nieuwe medewerkers, waardoor zij goed en snel:

    1. inzicht te geven in hun rol, functie en werkzaamheden.
    2. kennis te laten maken met hun team en leidinggevende(n).
    3. vertrouwd te maken met de branche- en bedrijfscultuur, missie, visie en kernwaarden.
    4. bekend te maken met alle beleidsmatige regels, voorschriften en bedrijfsprocessen.

    Een goed onboardingsprogramma heeft een positief effect op de tevredenheid én prestaties van nieuwe medewerkers en draagt bij aan een snellere integratie. Bovendien leidt onboarding tot aanzienlijk minder verloop.